vrijdag 3 februari 2012

Chinese knopen

Enkele weken geleden trok dit boek mijn aandacht in de bibliotheek: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/stijlvolle-sieraden/1001004002498692/index.html. De traditionele Chinese knopen die hierin worden uitgelegd zagen er niet eenvoudig uit, maar ik besloot het toch eens te proberen. In "De Banier" vond ik mooi, Aziatisch zijdekoord in verschillende kleurtjes. Het begin was moeilijk, alleen al de zogenaamde basisknoop onder de knie krijgen vroeg veel tijd en concentratie...


De knopen en lussen dansten voor mijn ogen, maar de aanhouder wint! Ik heb er uren aan gezwoegd, maar ziehier mijn eerste ketting met Chinese basisknoopjes:


Intussen ken ik die basisknoop op mijn duimpje, en heb ik er al heel wat andere uitgeprobeerd. Ik vond ook een doosje met beschilderde houten kraaltjes uit China, die mooi bij het knoopwerk passen.  

de plafondknoop

de geluksknoop

dubbele muntknoopjes


Meer ingewikkelde knopen maak je best stap voor stap op een prikbord.

de Pan Chang-knoop (die was écht moeilijk!)

slangenknoop en dubbele muntknoop

oorbellen met basisknoopjes en Chinese kralen



2 opmerkingen: