dinsdag 22 juli 2014

Mijn versie van de Zeeuwse knop

Vorige week was ik weer eens bij mijn ouders in Zeeland, waar ik dit boek aantrof, een nieuwe aanwinst van mijn moeder en echte hit daar te lande:


De Zeeuwse knop is een belangrijk onderdeel van de Zeeuwse klederdracht, en werd oorspronkelijk door de mannen gedragen als pronkstuk op hun hemdboord:


Later gingen ook de vrouwen dit sierknoopje dragen, bijvoorbeeld als mutsspeld of broche. Je kon ze in koper vinden, maar ook in zilver of goud. Hoe groter de knop, hoe rijker en voornamer de persoon die hem droeg.

Vandaag is de Zeeuwse knop een soort symbool van Zeeland geworden. Bij juweliers en antiquairs kan je prachtige exemplaren vinden. Enkele dagen geleden stuitte ik nog op deze verzameling in een brocante-winkeltje in Veere:


Tegenwoordig maakt de knop ook furore als zeepje, fietstbel en vooral als bakblik. Beeldend kunstenares Tinka Leene bedacht deze bakvorm, en stelde na het succes ervan een bakboek samen met recepten en verhalen van over de hele wereld. In het boek staan ook veel mooie foto's van de Zeeuwse klederdracht.



Bladerend door dit boek kreeg ik het idee om een Zeeuwse knop te borduren, met witte draad op zwart vilt. Mijn moeder wilde graag dat ik voor haar ook eens een naaldentasje maakte, zoals ik eerder voor mezelf deed (kijk maar hier). Dit werd het:






1 opmerking: