zondag 19 mei 2013

Inspiratie uit het Verre Oosten

Gisteren bezochten we nog eens de Brusselse Musea van het Verre Oosten, waar momenteel een prachtige tentoonstelling loopt met werk van Katsushika Hokusai (1760-1849), grootmeester van de Japanse prentkunst. Ik was enorm onder de indruk door de combinatie van eenvoud en expressiviteit, het subtiele gebruik van enkele steeds terugkerende kleuren, de uitgebalanceerde composities... Om thuis te kunnen nagenieten kocht ik een boek met mooie reproducties:



We maakten van de gelegenheid gebruik om ook nog eens de Japanse Toren en het Chinees Paviljoen te bezoeken, twee gebouwen die rond 1900 in opdracht van koning Leopold II werden gebouwd, en waardoor je je plots in het Verre Oosten waant:




In de Japanse Toren word je via een monumentale trap een sprookjesachtige ruimte met kleurige glasramen binnengeleid, waarvan ieder detail is versierd - tot de roosters in de vloer toe!


De glasramen lieten zich niet zo goed in hun geheel fotograferen, dus koos ik voor enkele treffende details:





Boven de glasramen vind je nog een strook schitterende prenten, en aan de onderkant houtsnijwerk met allerlei grappige dieren:


Je mag ook zeker niet vergeten naar de plafonds op te kijken:


In de toren wordt een indrukwekkende collectie Japans porselein tentoongesteld, waaronder enorme vazen met prachtige afbeeldingen.



Het Chinees Paviljoen combineert originele Chinese elementen met westerse chinoiserieën. Het houtsnijwerk aan de buitenkant werd in Shanghai vervaardigd, net als de kleine kiosk voor het gebouw. 




Het interieur daarentegen is duidelijk Europees, en deed me soms wat denken aan de protserige architecturale fantasieën van de Beierse koning Ludwig II. De grote zaal beneden blinkt van de verguldingen en de spiegels.



Een zwierige trap brengt je naar een verdieping die is ingedeeld in kleinere vertrekken.



Die kleinere ruimtes hebben elk hun eigen karakter en sfeer. Bijzonder mooi zijn de in hout uitgesneden vensterramen, waardoor het zicht op de tuin lijkt te worden opgedeeld in verschillende schilderijtjes.





Ook het met oosterse motieven versierde structuurglas in sommige deuren en plafondramen trekt de aandacht (en zorgt voor veel lichtinval): 




De plafonds van elke ruimte zijn op een andere manier beschilderd.


Op deze verdieping kan je genieten van een verzameling Chinees porselein, vervaardigd voor de Europese markt.



Chinees porselein met een Nederlands tintje!



Ten slotte is er nog de tuin. Voordat je de Japanse toren betreedt, wandel je door een stukje Japanse landschapsarchitectuur:




Het park rond het Chinees Paviljoen en het Expositiegebouw stond heerlijk in bloei:




Prachtige bomen ook:




Kortom: een plek om te koesteren, en wie Brussel lelijk noemt, bewijst weer eens zijn ongelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen